تاریخچه

شواهد و نتایج بدست آمده از تحقیقات و مقالات علمی و همچنین تجارب سالهای پیشین اثبات نموده اند که تعمیم و گسترش ورزش و فعالیتهای بدنی در واحدهای صنعتی و تولیدی ، ارزشهای فرهنگی در محیط های کارگری را ترقی داده  و آمادگیهای ذهنی و جسمی لازم را در تحرک و چالاکی نیروی کار جهت جلوگیری از بروز هر گونه حوادث احتمالی حین انجام کار و همچنین ارتقاء توانایی و قابلیت های نیروی کار را جهت انجام امور محوله را بهبود بخشیده است .

همچنین کم تحرکی و کاهش فعالیتهای روزانه  یکی از نتایج صنعتی شدن جوامع می باشد  که این مسئله مشکلات متعددی از جمله بروز و گسترش انواع ناهنجاریها ، بحرانهای جسمی و روانی و نیز ناسازگاریهای اجتماعی را با خود به همراه داشته است . لذا از آنجائیکه حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور ما را قشر کارگر تشکیل می دهد  و از طرفی نیز جامعه  یاد شده می تواند با ایفای نقش مهم خود در توسعه فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین  دستیابی دولت به اهداف عالیه خود موثر واقع گردد ، نقش ورزش و فعالیتهای بدنی به عنوان یکی از راهکار های ایده آل جهت دستیابی به این مهم و بهینه نمودن خودباوری و مسئولیت پذیری کارگران و نیز مشارکت عمومی آنان در حوزه فعالیتهای اجتماعی امری لازم و انکار ناپذیر تلقی می گردد  .

از این رو اداره کل  ورزش کارگران از حدود ۵۰ سال پیش تاسیس و فعالیت خود را با ۴ رشته ورزشی در کشور آغاز نمود . پس از آن بر اساس نیاز سنجی و درخواست های جامعه مخاطب رشته های ورزشی کارگران از ۴ رشته به ۸ رشته و بعد ها به ۱۷ رشته افزایش یافت .

مهمترین مولفه در بخش ورزش کارگران ، توسعه ورزش همگانی و قهرمانی است . ترویج و همه گیر نمودن  ورزش همگانی در جامعه کارگری موجبات تامین و افزایش نشاط اجتماعی و ارتقا بهره وری را فراهم ساخته و هر گونه توسعه و شکوفایی اجتماعی موجب گردش بهینه چرخ اقتصادی و رونق آن خواهد شد . همچنین توسعه و پرداختن به ورزش قهرمانی ، بهترین فاکتور ایجاد انگیزه برای گرایش به ورزش است که از اثرات آن می توان ایجاد و افزایش فاکتورهایی از قبیل اعتماد به نفس و عزت و صیانت نفس ، خود باوری و شکوفایی را در فرد نام برد . در حال حاضر تعداد ۵۰۰ هزار نفر از کارگران در فعالیت های ورزشی مشارکت داشته  و تعداد ۵۰۰۰  از ورزشکاران کارگر در مسابقات رسمی قهرمانی کشور شرکت می نمایند .

تثبیت و توسعه عملکرد این حوزه می تواند علی رغم تاثیرات بسزای آن در رشد فاکتورهای سلامتی و ویژگیهای شخصیتی جامعه هدف ،‌ به ارتقاء و رشد زیر ساختی ورزش حرفه ای نیزکمک نماید . به همین منظور پس از مطرح شدن این معضلات و انجام بررسی های  تخصصی با صاحب نظران و کارشناسان امر ،  این نتیجه حاصل گردید که یکی از مهمترین راه کارهای موجود که تجربه اجرای آن در ادارات تربیت بدنی نهادهای مختلف مثبت و سازنده بوده است ، تشکیل فدراسیون تخصصی برای پیگیری و اجرای برنامه های مرتبط با ورزش جامعه هدف می باشد .

به همین منظور متولیان این بخش کوشیدند تا در این راستا ملزومات انجام این حرکت مهم را فراهم آورده تا با این اقدام خدمت ارزشمندی را به جامعه محترم کارگر ارائه نماید .

نتیجاتا فدراسیون ورزش کارگری با همکاری و تعامل بسیار نزدیک و ستودنی وزارت ورزش و جوانان و وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در آبان ماه ۱۳۹۱ مورد تصویب و در لیست فدراسیون های آماتوری ورزش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت . در عرصه بین المللی نیز ورزش کارگران ج . ا . ا . در مهر ماه همان سال به عضویت کنفدراسیون بین المللی ورزش کارگری نائل آمد . شایان ذکر است که در حال حاضر ۴۱ کشور و سازمان بین المللی در این کنفدراسیون عضویت داشته و کشورهای متعددی نیز در حال تلاش برای پیوستن به این تشکیلات جهانی می باشند .



اعضای مجمع فدراسیون به شرح زیر می باشند:

 

  1. وزیر ورزش و جوانان و یا نماینده تام الاختیار وی (رئیس مجمع )
  2. وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ( نایب رئیس )
  3. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  4. معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان
  5. مدیرکل امور ورزشی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی
  6. رئیس فدراسیون ورزش کارگری
  7. دبیر فدراسیون ورزش کارگری – بدون حق رای
  8. نماینده کمیته ملی المپیک
  9. نماینده وزیر صنعت ، معدن و تجارت
  10. کلیه روئسای انجمن های ورزش کارگری کشور
  11. سه نفر از ورزشکاران برتر کارگری به انتخاب رئیس فدراسیون ( یک نفر خانم و دو نفر آقا )
  12. دو نفر مربی از میان مربیان برتر کارگری که دارای بالاترین درجه مربیگری می باشند (به انتخاب رئیس فدراسیون)
  13. دو نفر داور از میان داوران  کارگری که دارای بالاترین درجه داوری می باشند (به انتخاب رئیس فدراسیون)

 

برای دریافت اساسنامه فدراسیون اینجا را کلیک نمایید

 

حسین زادگان در مصاحبه با ایلنا/هدف فدراسیون، استیفای حقوق ورزشی کارگران با ساز و کار قانونی است

احمد حسین‌زادگان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا با تشریح وضعیت فدراسیون ورزش کارگری و نحوه شکل‌گیری این فدراسیون اظهار کرد: اواخر دولت‌گذشته بحث تشکیل فدراسیون ورزش کارگری مطرح شد و پس از موافقت‌های اولیه ظرف یکی - دو سال گذشته به دلیل تغییر دولت این فدراسیون به صورت سرپرست اداره شد که این وضعیت بلاتکلیف، برخی کم‌توجهی ها و کمبود اعتبارات مالی تقریبا این فدراسیون را به حالت نیمه‌تعطیل در آورده بود اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و حمایت‌های وزیر کار این فدراسیون دوباره فعال شد و در تمامی رشته‌های مورد انتظار جامعه کارگری فعالیت‌های گسترده خود را آغاز کرد.

سرپرست فدراسیون ورزش کارگری یادآور شد: از تیرماه سال گذشته بنده به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شدم که تدوین سند راهبردی 20 ساله ورزش کارگری که با همفکری صاحب نظرانی چون مصطفی هاشمی‌طبا، سعید فائقی، محمد دادگان و... تهیه و تدوین شده خط مشی و چارچوب‌های کلی را مشخص کرده و درصددیم در همین چارچوب ورزش کارگری را به پیش ببریم.

حسین‌زادگان افزود: البته مجمع فدراسیون ورزش کارگری هم مسئولیت بسیار سنگینی برعهده دارد و باید این سند راهبردی در مجمع مطرح و پس از تایید اعضا در دستور کار فدراسیون قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی کارشناسان اعتقاد دارند از ابتدا نیازی به تشکیل فدراسیون ورزش کارگری وجود نداشت و می‌توانست همچنان در سطح اداره کل تربیت‌بدنی وزارت کار به فعالیت خود ادامه دهد، گفت: نظر کارشناسان برای من محترم است و برای آن ارزش قائل هستم اما تصور می‌کنم ظرفیت‌های این مجموعه بالاتر از یک تشکل دولتی است و در قالب فدراسیون این مجموعه می‌تواند در سطح بالاتری فعالیت کند و در جلب و جذب اعتبارات نسبت به اداره کل کارکرد بهتری داشته باشد.

حسین‌زادگان ادامه داد: با روی کار آمدن دولت جدید و توجه به قشر کارگر و فعالیت اجتماعی کارگران و ورزشکاران ایجاب می‌کرد این فدراسیون با ساز و کار بهتری فعالیت‌های خود را از سر بگیرد که تصور می‌کنم ظرف 8 ماه گذشته برگزاری اولین المپیاد ورزش کارگری بخش مهمی از فعالیت‌های این فدراسیون بود که می‌تواند چشم‌انداز خوبی را پیش روی این فدراسیون قرار دهد.

سرپرست فدراسیون ورزش کارگری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اشکالاتی که کارشناسان به اساسنامه این فدراسیون وارد می‌دانند، گفت: اساسنامه فعلی مورد تایید وزارت ورزش و وزارت کار قرار گرفته اما ما هم می‌پذیریم انتقادهایی به آن وارد است چراکه اساساً کارهایی که برای نخستین بار انجام می گیرد با اشکالاتی همراه است. ما درصددیم پیشنهادات اصلاحی خود را به مجمع فدراسیون ارائه کنیم و اصلاحات لازم را در اساسنامه انجام دهیم.

وی با بیان اینکه فدراسیون ورزش کارگری باید به سمتی حرکت کند که به خودکفایی برسد و هزینه‌های خود را از طریق جذب اسپانسر و حامیان مالی تامین نماید، اظهار داشت: اینکه یک مدیر تنها مدیر هزینه باشد کار چندان سختی نیست اما مدیری توانمند و فعال است که بتواند هم از بودجه‌های دولتی استفاده کند و هم ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی موجود در آن رشته را فعال نماید. بسیاری از کارخانجات حاضرند به جای پرداخت مالیات، در بخش کارگری سرمایه گذاری کنند. ما باید از این پتانسیل در جهت توجه به ورزش کارگری استفاده کنیم.

حسین زادگان افزود: بنده از زمانی که مسئولیت فدراسیون را پذیرفتم همواره تلاش کردم در این مسیر گام بردارم و خوشبختانه قدم‌های خوبی نیز در این زمینه برداشته شده که می‌تواند به خودکفایی فدراسیون در این زمینه کمک کند.

وی در پاسخ به این سئوال که با وجود نزدیک به 270 تا 280 مجموعه ورزشی کارگری این قشر سهم ناچیزی از بهره‌مندی از این فضای ورزشی دارد، اظهار داشت: متاسفانه بخشی از این فضای ورزشی به بخش خصوصی اجاره داده شده و جنبه درآمدزایی دارد و یا به صورت هیات امنایی اداره می‌شود. ما در نظر داریم بتوانیم از امکانات موجود بهره بهتری ببریم و یا به صورت اجاره و یا در غالب هیات امنا بتوانیم بیشترین مجموعه کارگری را در اختیار ورزش کارگران قرار دهیم. 

سرپرست فدراسیون ورزش کارگری همچنین با بیان اینکه این فدراسیون در هر دو بعد ورزش همگانی و قهرمانی ماموریت دارد، خاطرنشان کرد: این فدراسیون به همراه 8 فدراسیون دیگر در حال حاضر زیر نظر معاونت ورزش همگانی وزارت ورزش فعالیت می کنند اما اعتقاد داریم ورزش کارگری در بعد ورزش قهرمانی هم می تواند اثربخش باشد.

وی با بیان اینکه دهه اول انقلاب و دوران مدیریت شیرانی را باید دوره طلایی ورزش کارگری دانست، اظهار داشت: بعد از انقلاب ورزش کارگری از نظر زیر ساختی اوضاع بهتری داشت و شاهد شکوفایی ورزش کارگری بودیم اما به مرور این توجه به دلیل نگاه سلیقه ای مدیران و اختصاص منابع مالی محدود به ورزش کارگران جایگاه خود را از دست داد و سیر نزولی به خود گرفت.

حسین زادگان قانونمند شدن فعالیت های فدراسیون ورزش کارگری، تشکیل کمیته ورزش کارگری در فراکسیون ورزش را گام هایی جدی در جهت تثبیت جایگاه ورزش کارگری دانست و گفت: فدراسیون ورزش کارگری تلاش دارد تا با ساز و کار قانونی حقوق کارگران در بخش ورزش را استیفا کند.

سرپرست فدراسیون ورزش کارگری درباره اینکه چه عواملی باعث نزول تیم های کارگری در کشور شده، گفت: با وجود ظرفیت های خوبی که در ورزش کارگری وجود دارد، متاسفانه فعالیت های زیربنایی خاصی در این بخش انجام ندادیم و با این شرایط نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تیم های کارگری فعال و بزرگی در سطح کشور داشته باشیم. شما امروز باشگاه ذوب آهن را ببینید. کارگران ذوب آهن امروز کمترین حس تملک را به این باشگاه دارند.

وی با اشاره به افت شدید لیگ های کارگری ادامه داد: لیگ های کارگری سال هاست کیفیت مورد انتظار را ندارد و برگزاری سالی یک بار مسابقات قهرمانی کشور در فوتبال یا کشتی نمی تواند جوابگوی نیازهای قشر کارگر در رشته های مختلف ورزشی باشد.

حسین زادگان فعال سازی لیگ های کارگری، تعیین ساز و کارهای قانونی برای تامین هزینه ها و بودجه های مورد نیاز را از جمله راهکارهای فعال شدن ورزش کارگری عنوان کرد.

سرپرست فدراسیون ورزش کارگری در پایان با بیان اینکه خوشبختانه ظرف 7-8 ماه گذشته اتفاقات خوبی در ورزش کارگری افتاده که می تواند چشم انداز مناسبی را پیش روی این فدراسیون قرار دهد، اظهار داشت: امضای تفاهم نامه با فدراسیون های کاراته، کوهنوردی و بزودی کشتی و فوتبال، جذب حامیان مالی، برگزاری نخستین المپیاد ورزش کارگری با شرکت 14 استان و در 24 رشته ورزشی، حضور در رقابت های جهانی ایتالیا در 10 رشته ورزشی و اعزام 100 ورزشکار، تشکیل کانون پیشکسوتان ورزش کارگری، اختصاص یک روز به نام «روز ورزش کارگری»، فعال شدن در اتحادیه کشورهای اسلامی، تاسیس ماهنامه ورزش کارگران، راه اندازی تیم های ملی فوتبال و کشتی فرنگی و ساحلی کارگران از جمله فعالیت هایی است که می تواند باعث رونق هر چه بیشتر ورزش کارگری و پررنگتر شدن حضور کارگران کشور در عرصه های ورزشی شود.